Als je zelf (klein)kinderen hebt is het een logische vraag of het wel veilig is om jouw kleintje vegan op te voeden. Hoe doe je dit? Wat geef je ze? En vooral: hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen genoeg voedingsstoffen binnen krijgen met een veganistische lifestyle.

In dit artikel laat ik zien hoe en wat wij onze zoon Maas zoal te eten geven.

Wanneer is Vegan Gezond en Veilig voor een Kind?

Ik heb een week lang bijgehouden wat ik onze zoon te eten heb gegeven. Let wel: hij was ten tijde (bijna) 1 jaar oud, niet kieskeurig en hij lust (gelukkig) alles.

Onderaan dit artikel lees je per dag wat hij heeft gegeten en welke combinaties we hebben gemaakt.

Net als dat een veganistische lifestyle voor volwassenen een goede en vooral gezonde optie zou zijn geldt dat ook voor kinderen. Zolang je maar gevarieerd eet en zo min mogelijk bewerkte voeding.

In groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten zit eigenlijk alles wat je nodig hebt om als kind gezond en groot te worden. Net als bij volwassenen is het aan te raden om extra vitamine B12 en vitamine D te slikken om zo een tekort tegen te gaan.

Kinderen groeien en ontwikkelen constant, ze hebben dus goede bouwstoffen nodig. Hoe fijn als je weet dat wat ze krijgen ook echt de beste bouwstoffen zijn. Dat is wat volwaardig plantaardige voeding kan bieden.

kind-vegan-opvoeden1

Onze zoon Maas smult hier van zelfgebakken chilla’s. Oh en sharing is caring ­čÖé

Mijn advies is om altijd genoeg fruit en gezonde tussendoortjes in huis te hebben en ze vooral geen honger te laten lijden (denk hierbij aan: zelfgemaakte bananenbrood, notenballetjes, soep, hummus met wortels, zelfgemaakte mueslirepen).

En vergeet niet dat niet alleen voeding maar ook genoeg slaap, een gezonde en stressvrije omgeving ervoor zorgt dat je kind gezond ouder wordt.

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een ´╗┐gratis ´╗┐weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)

Dus: niet stressen als ze jouw nieuwe vegan-recepten niet meteen lekker vinden  Mij is verteld dat kinderen soms wel tot 10 keer iets opnieuw moeten proeven voordat ze het gaan waarderen.

Vegan is Geen Wedstrijd

Je hoeft natuurlijk niet meteen van de een op de andere dag over te gaan op een veganistische lifestyle, neem de tijd!

Probeer eerst een aantal keer per week een veganistisch recept en voer dit langzamerhand door waar je kunt. Dikke kans dat je kids (en misschien ook wel je partner) er zo aan wennen.

kind-vegan-opvoeden2

Niks is fijner dan eten te krijgen van je opa!

Wat ook leuk is om juist samen met je kids nieuwe recepten te maken. Wie houdt er niet van (vegan) pizza? Brownies?

Daarnaast mijn persoonlijke advies: vertrouw op je moeder/vader instinct. Jij kent je kind het beste! Als je ziet dat je kind door het veranderen van de voeding anders reageert handel daar dan na.

Veel mensen ervaren soms wat vermoeidheid na het overstappen op een veganistisch dieet, maar ik lees ook verhalen over mensen die meteen vol energie zitten.

En vooral, heb er lol in. Je doet het voor een ‘good-cause’!

Dan nu hieronder het menu wat ik onze zoon Maas een week lang heb gegeven en hoe zijn gemiddelde maaltijden eruit zien.

Weekmenu Maas:

Maandag

Ontbijt: Havermout met rijstmelk en water + wilde perzik

Lunch: Bruine bonen, rucola sla, spinazie, zoete aardappel, paarse wortel, banaan, chia zaad, spirulina poeder

Avondeten: Gegrilde groente (aubergine, courgette, paprika) quinoa en tahin

Tussendoor: Rijstwafel

Dinsdag

Ontbijt: Fles met Teff granen en water. Groene smoothie van spinazie, blauwe bes, banaan, lijnzaad

Lunch: Curry met zwarte rijst noedels, pastinaak, courgette, wortel, kurkuma, kokoscr├Ęme

Avondeten: Minestrone soep van wortel, champignons, broccoli, knoflook, ui, sojabonen en tomatenblokjes

Woensdag

Ontbijt: Havermout met rijstmelk en water, mango, lijnzaad, kurkuma poeder, kaneel en kokos

Lunch: Restje minestrone soep

Avondeten: Bulgur, rode biet en broccoli

Tussendoor: Broodkorsten

Donderdag

Ontbijt: Restje avondeten (bulgur etc.)

Lunch: Havermout met appel, banaan

Avondeten: Rode linzen pompoen soep

Tussendoor: Maïscrackers en dadels

Vrijdag

Ontbijt: Flesje teff granen met water en rijstmelk. Daarna havermout met appel

Lunch: Broodje pindakaas en jam

Avondeten: Gort, blauwe bessen en banaan

Zaterdag

Ontbijt: Zeven granen pannenkoek

Lunch: Restje avondeten (gort etc.) aangevuld met spinazie en tahin

Avondeten: Groene smoothie van paksoi, mango, avocado, lijnzaad, spirulina, gember, dadels

Zondag

Ontbijt: Flesje Teff

Lunch: Fruit hap van kiwi, mineola, frambozen

Avondeten: Bruine bonen, gegrilde groente en broccoli

Wat je Nog Moet Weten

Mocht je nog meer inspiratie willen op mijn instagram account (@veganfamilie) deel ik foto’s van wat wij zoal eten.

Ik wens je heel veel succes en vergeet niet dat veel kennis over voeding die verspreid wordt via het consultatiebureau, het Voedingscentrum en huisartsen gebaseerd is op onwetendheid en op een collectief gedachtegoed.

Door beperkende overtuigingen wordt er door deze instanties veel conventionele kennis voor waarheid aangenomen zonder er kritisch naar te kijken.

Deze instanties kunnen daarom vaak niet anders dan zich vasthouden aan de richtlijnen die de overheid stelt zoals we in dit artikel bespraken.

Blijf zelf daarom altijd vragen stellen, ook over hetgeen dat wij schrijven en nogmaals: kijk goed naar je kind en volg je gevoel!

Over Jessica Tolboom

Ik ben de vriendin van Maik en samen gaan we sinds eind 2012 als vegetari├źr door het leven (en sinds 2015 als veganist). In 2016 kregen we onze zoon Maas en ik schrijf dan ook regelmatig hoe we onze Vegan Lifestyle combineren met het ouderschap.

Laat een reactie achter