Een grote angst die sommige mensen hebben als ze het vegan dieet willen gaan proberen is of ze wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Zeker als het om hun kinderen gaat.

Krijg ik wel genoeg eiwitten binnen? Hoe zit het met mijn ijzer? En dat soja, dat is toch heel slecht voor je?

Ik snap deze vragen en bezorgdheid. Het is meer dan logisch dat dit in je hoofd naar boven komt.

In dit artikel leg ik graag uit of de angst en bezorgdheid gegrond is.

We zijn gebrainwashed

Melk goed voor elk?Van jongs af aan leert de gemiddelde Nederlander dat melk en andere zuivel goed voor je is. Goed voor de botten dus drink er maar lekker veel van. En vergeet niet je boterhammen met kaas op te eten!

We groeien op met vlees op ons bord. Op de televisie, in de kranten en op de abri’s zien we reclame voorbij komen van gezonde ontbijtdrankjes. We lezen artikelen waarin de overheid ons bepaalde aanbevelingen doet als het om onze gezondheid gaat. En de populaire media schreeuwt met koppen die de aandacht van de verwarde lezer trekken.

Als er dan ineens iemand op je pad komt die zegt dat dit niet de manier van gezond leven is, dan krab je jezelf wel even achter de oren niet?

Ik snap je, ik hoorde hier namelijk zelf ook bij. Ik wilde in het begin niet geloven dat wat iedereen schreeuwt over voeding vaak van geen kant klopt. We focussen ons teveel op de kleine details en hebben elke dag weer honger naar de nieuwste nieuwtjes op het gebied van voeding.

We zijn met z’n allen collectief ‘gebrainwashed’ en vergeten daardoor het hele plaatje te overzien en gewoon te relaxen met z’n allen.

Dat is de reden dat we onze kijk op voeding en lifestyle moeten veranderen. En ik kan je zeggen dat als je switcht naar volwaardig plantaardig je jezelf geen lastige vragen meer hoeft te stellen. Je lichaam zorgt voor je, zolang je er maar de juiste voeding in stopt.

Maar verandering brengen in een maatschappij is als het afwenden van de Titanic die op een ijsberg afstevent. Het kost tijd, heel veel tijd.

Verandering = onzekerheid

The riskiest thing we can do is just maintain the status quo. – Bob Iger

Mensen vragen vaak aan mij of een vegan dieet niet zorgt voor tekortkomingen in mijn voeding. Maar laat ik de vraag eens andersom stellen.

Zorgt het huidige standaard Nederlandse dieet van boterhammen met kaas, Vifitjes, melk, yoghurt, vla, groenten, vlees en aardappelen voor een tekort aan voedingsstoffen?

Daar hoor ik namelijk nooit iemand over.

Toch is het logisch dat dit de situatie is. Mensen houden in het algemeen niet van verandering, zeker niet op latere leeftijd. Verandering brengt onzekerheid met zich mee. Toch is het soms nodig om wel te veranderen en kan het behouden van de status quo zeer riskant blijken.

Voedingsstoffen vs. Voedingswaarde

Veel mensen zijn bang om voedingsstoffen tekort te komen als ze vegan gaan eten. Maar wat zijn voedingsstoffen eigenlijk? En halen we voedingsstoffen en voedingswaarde niet door elkaar?

Vrijwel alle levende wezens op aarde moeten eten om te overleven, dus ook wij, de mens. We eten voor energie (calorieën) en voor voedingsstoffen (vitamines, mineralen etc.).

In de Westerse wereld komt vrijwel iedereen aan de hoeveelheid energie (het aantal calorieën) die je nodig hebt op een dag. Sterker nog, meer dan de helft van de mensen gaat over deze hoeveelheid heen en hebben daardoor overgewicht.

Maar het lichaam heeft naast voedingswaarde ook nog iets anders nodig. Het lichaam kan namelijk niet alle benodigde vitamines, mineralen en andere bouwstoffen zelf aanmaken. Hiervoor hebben we zogenaamde voedingsstoffen nodig.

Hoe jij deze voedingsstoffen tot je neemt is geheel aan jou maar er hangt altijd een prijs aan vast in de vorm van calorieën. Ideaal gezien wil je dus zoveel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen tegen een laag mogelijke prijs (calorieën).

Hierdoor kun je er veel van eten zonder aan je tax te zitten (en dus overgewicht te krijgen).

Calorieen-vs-voedingsstoffen

Iedereen weet dat groenten en fruit gezond voor je zijn. In dit plaatje kun je zien dat door zoveel mogelijk plantaardig te eten je de meeste waarde haalt uit je calorie als het aankomt op voedingsstoffen. Bron: ForksOverKnifes.com

Het probleem met het standaard Westerse dieet is dat we voornamelijk voeding consumeren dat rijk is aan voedingswaarde (calorieën), maar waar nog maar weinig voedingsstoffen in zitten. We eten massaal bewerkte voeding, vlees en zuivelproducten.

Uiteraard zitten er wel voedingsstoffen in deze voeding, maar lang niet zoveel als in volwaardige plantaardige voeding. Als jij je lichaam dus in topconditie wilt krijgen kun je beter kiezen voor volwaardig plantaardige voeding waarin de verhouding tussen voedingsstoffen en voedingswaarde nog normaal is ten opzichte van het standaard dieet.

Geen reden tot zorgen

Mocht jij nou wel open staan voor verandering, maar ben je toch wel onzeker of je voldoende voedingsstoffen binnen gaat krijgen, dan hoop ik dat je me op m’n woord gelooft dat een volwaardig plantaardig dieet het beste is wat je jezelf kunt geven.

Ik hoop daarom dat we deze lifestyle als standaard kunnen gaan doorvoeren in onze maatschappij totdat het tegendeel is bewezen (in plaats van andersom).

Een plantaardig dieet bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt zolang je je houdt aan onderstaande ‘regels’:

Als je jezelf aan deze punten  houdt krijg je voldoende van alles binnen (eiwitten, ijzer, vitamines etc.)

Jarenlang hebben we op de verkeerde manier gegeten en dit resulteert nu helaas in allerlei ellende voor heel veel mensen. Steeds meer hoor ik dat er bij iemand in mijn naaste omgeving kanker is geconstateerd en dit breekt elke keer weer mijn hart.

Veel mensen uit de generatie van mijn ouders (jaren ’50) gooien het op slechte genen, maar helaas spelen die maar een hele kleine rol. Het draait allemaal om lifestyle en voeding.

Stel het niet uit tot morgen. Maak vandaag nog de switch naar een beter leven!

Over Maik Süter

Ik at een halve kilo vlees per dag en werkte in een slagerij, maar sinds eind 2012 ga ik als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). Sindsdien heb ik tonnen energie, ben ik 7 kilo afgevallen en draag ik bij aan een betere wereld. Nu probeer ik andere mensen te inspireren om ook deze lifestyle te leven.

17 reacties voeg reactie toe

  1. Ik begrijp dat je genoeg vitamines en mineralen binnen kan krijgen met een veganistisch dieet, behalve vitamine B12. Maar hoe zit het nu met jodium? Hoeveel moet je per dag binnen krijgen en waar haal je dat uit, behalve brood? Ben ook niet zo wild van zeewieren.

    • De WHO heeft de maximale inname gezet op 1000 microgram per dag. Jammer dat je zeegroenten niet zo lekker vindt, deze bevatten namelijk het meeste jodium. Andere goede bronnen zijn:

      – avocado’s
      – olijven
      – noten
      – asperges
      – spinazie

      Let wel op dat je ook teveel jodium kunt binnenkrijgen. Voor meer info check ook dit filmpje: https://nutritionfacts.org/video/avoiding-iodine-deficiency-2/

      Succes!

      • Je absorbeert ook jodium via de huid als je in de zee zwemt en zelf via de lucht die je inademt tijdens een strandwandeling. Zomers veel zwemmen dus en s’winters veel wandelen!

  2. ‘Zorgt het huidige standaard Nederlandse dieet […] voor een tekort aan voedingsstoffen?
    Daar hoor ik namelijk nooit iemand over.’

    Goed om het onder de aandacht te brengen want nee, het standaard Nederlands dieet is niet volwaardig en de manier van (grond)bewerken speelt daar een grote rol in.
    Goed artikel!

  3. Ik zou graag (vaker) vegan willen eten, ik eet nu grotendeels vegetarisch. Maar ik ben allergisch voor een hoop.. Bijna alle soorten bonen/peulvruchten, vooral soja, een aantal soorten noten en ook veel fruit. Hoe kom ik dan aan genoeg eiwitten? Ik kom ze nu in elk geval structureel te kort en vul dit aan met proteïne shakes.

    • Misschien zou je meer kunnen eten van de peulvruchten/bonen/noten waar je niet allergisch voor bent?

      Ben je verder ook allergisch voor zaden en pitten? Deze bevatten ook veel eiwit en voedingsstoffen.

      Daarnaast heb je veel minder eiwit nodig dan je zou denken (er bestaat in de Westerse wereld niet zoiets als een eiwit tekort), dus met de dingen waar je niet allergisch voor bent plus groenten die ook veel eiwitten bevatten zou je genoeg moeten binnenkrijgen.

  4. Super je statement over veganisme tekort aan voedingsstoffen vs westers dieet! Ik ben al jaren vegan en mijn droom is mijn eigen vegan bar open te doen in een gemeente waar vooral belgische bourgondisch eten wordt geserveerd en massaal naartoe wordt gegaan. Ik wil door mijn droom na te streven met de juiste partner, locatie hier net verandering in brengen en mensen bewust maken van hun lichaam, …. mensen maken zich al zovele jaren kapot met de verkeerde voeding en wil ik niet meer aanzien en aan meedoen. Thanks for your inspiratie!

    • Wow prachtig om te horen. Ik denk dat als je een horeca zaak wilt beginnen dat vegan absoluut de beste keuze is op dit moment. Niet alleen voor alle redenen die jij noemt, maar ook economisch gezien. Succes met je droom en als je open bent ontvang ik graag een uitnodiging :-D!

  5. Hoi Maik,
    Ik wil graag plantaardige melk gebruiken voor mijn favoriete koffie, namelijk de Café Latte. Welke plantaardige melk schuimt het best en smaakt ook lekker? Ik vind sojamelk niet zo geschikt. Dat schuimt niet voldoende en past niet bij de koffiesmaak. Kan jij mij hierin adviseren?
    Alvast bedankt !
    Ellen

    • Dat kan ik zeker Ellen: Oatly Barista Edition! Te koop bij deze meeste AH’s en misschien ook wel andere supermarkten.

  6. Hi Maik,

    Bedankt voor deze informatie! Het is heel raar dat heel veel wat je als kind geleerd hebt over voeding, niet klopt. Het is echt een hele omschakeling naar vegan ;)! Maar heel fijn om hier van bewust te zijn.

    Ik heb een vraag over probiotica. Ik geef dit mijn zoontje van 7,5 maand. Ik slikte dit ook al tijdens mijn zwangerschap. Mijn verloskundige vertelde me dat dit helpt tegen buikkrampjes en deze krampjes heeft hij gelukkig ook nauwelijks gehad. Ik heb gelezen dat wordt aangeraden om probiotica de eerste 1-2 jaar aan je kindje te geven. Omdat juist in deze periode zijn darmflora wordt ontwikkeld. Ik ben benieuwd wat jij hiervan vindt.

    Ook heb ik nog een andere vraag. Ik heb zoveel vragen ;)! Er wordt geadviseerd om je baby vroeg ei te geven, zodat ze daar niet allergisch voor worden. Wij willen ons zoontje veganistisch opvoeden, dus zelf zullen we hem geen ei geven. Maar als hij straks ouder is, en ergens anders eet, of bijvoorbeeld een traktatie van een ander kindje krijgt, kan hier ei inzitten. Maar soms ben ik bang dat hij daar dan heel heftig op kan gaan reageren, omdat hij dit nog nooit binnen heeft gehad. Dus ik twijfel of ik hem toch ei moet geven, zodat hij daar al een beetje aan is gewend..?

    Groetjes, Natasja

  7. Ik kijk om me heen en zie mensen van 60 70 , 80, 90 jaar rondlopen. Deze mensen hebben nog nooit gehoord van de vegan mode of vegan eten. Toch zijn ze ze zo oud geworden. Door gewoon te eten was wat voorhanden was.Vroeger was dat minder als nu… minder gevarieerd ook. En toch is de gemiddelde levensverwachting hier ca 78 jaar..GEMIDDELD. Vreemd ..is dat . En dat met standaard voeding uit de schijf van… ja van wie.. er was geen schijf.
    Kunt u dat nu begrijpen…

    • Ja dat zie ik ook Miel. Maar zie jij ook dat juist die groep waar jij het over hebt veelal hart- en vaatziekte hebben? Diabetes patient zijn? Medicatie gebruiken?!

      Oftewel, we worden misschien wel ouder maar tegen welke prijs? Gezond zijn ze vaker niet dan wel.

Laat Een Reactie Achter