“Geen olie meer eten? Ben je wel helemaal lekker?!”

Ik hoor het je denken. Ik snap je. Zelf ben ik pas kort te weten gekomen dat ook olie niet binnen een gezonde lifestyle past.

Er zijn in Amerika enkele prominente cardiologen die allemaal roepen dat je geen druppel olie zou moeten consumeren voor een gezond hart en gezonde bloedvaten.

Eigenlijk heb ik zelf vanaf het begin van mijn vega avontuur dit advies genegeerd. Ik dacht dat het overtrokken zou zijn. En ik bedoel, olijfolie is toch gezond?!

Bovendien ben je het op een  gegeven moment ook zat dat je wéér iets niet kan eten wat je al die jaren wel gedaan hebt.

Totdat ik meer kennis kreeg over voeding en peer-reviewed studies die gedaan zijn naar de impact op hart en vaten bij de consumptie van olie.

“GEEN OLIE! Zelfs niet olijfolie, wat indruist tegen al het advies dat we krijgen over de zogenaamde gezonde vetten. Zowel de enkelvoudige onverzadigde als de verzadigde vetten in olie zijn schadelijk voor de endotheel, een bedekkend laagje aaneengesloten cellen dat de binnenkant van hart, bloedvaten en lymfevaten bekleedt.

Een beschadigde endotheel is de toegangspoort tot hart –en vaatziekten. Het maakt hierbij niet uit of het olijfolie, maïsolie, kokosolie, canolaolie of wat dan ook voor olie is. Vermijd ALLE oliën. “ – Dr. Caldwell Esselstyn 1 1. Dr. Esselstyn Website http://www.dresselstyn.com/site/ × .

Als we kijken naar wat olie eigenlijk is, dan zien we een 100% bewerkt product. Eetbare olie ga je namelijk nergens zomaar in de natuur vinden. En terwijl olie een prominente plaats heeft in ons leven als het aankomt op medicijnen en schoonheidsproducten, ze hebben helaas GEEN plek in ons dieet. Hieronder een paar redenen waarom:

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een gratis weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)
  • Olie zit ramvol met calorieën. Als puur, vloeibaar vet bestaan ALLE calorieën die in olie te vinden zijn uit VET.
  • Olie is een bewerkt product en bevat daardoor vrijwel geen voedingsstoffen (behalve kleine hoeveelheden vitamine E en vitamine K).
  • Olie zorgt voor een vertraging van je bloedsomloop, onderdrukt het immuunsysteem, hoopt op in je slagaderen, veroorzaakt schade aan je bloedvaten en draagt bij aan insuline resistentie.
  • ALLE oliën dragen bij aan hart –en vaatziekten. Een studie in JAMA ((Journal of the American Medical Association) liet zien dat alle oliën – verzadigd, enkelvoudig onverzadigd (olijfolie) en meervoudig onverzadigd (lijnzaadolie) – geassocieerd werden met een toename van plaque die zich ophoopt in onze slagaderen en kan zorgen voor een hartaanval.
  • Olie zorgt er ook voor dat rode bloedcellen samenklonteren. Dit zorgt ervoor dat ze minder goed zuurstof kunnen opnemen en daardoor onze cellen minder goed van zuurstof kunnen voorzien. Bovendien vertraagt het ook onze bloedsomloop.Studies hebben laten zien dat de verwijding van je bloedsomloop met 30% afneemt voor een tijdsduur van vier uur nadat we een vetrijke maaltijd hebben gegeten. vind je het gek dat de meesten van ons ‘crashen’ na het eten van een maaltijd met zo’n afname in de verwijding van onze bloedsomloop?
  • Tot slot, volgens de National Institutes of Health in Amerika, onderdrukt olie ons immuunsysteem, wat ons vatbaar maakt voor infecties en ervoor zorgt dat ons lichaam kankercellen moeilijker kan opruimen.

Denk je de waterpijpen eens in die door je huis lopen. Water kan vrijuit door deze pijpen stromen zodat als jij de kraan open zet er ook daadwerkelijk water uit stroomt.

Maar wat gebeurt er zodra we olie toevoegen aan het water dat je huis binnenkomt via de hoofdleiding?

De dikke, kleverige olie zou de waterpijpen laten dichtslibben waardoor het water niet meer vrijuit zou kunnen stromen en het drupsgewijs uit je kraan zou komen. Deze waterpijpen zijn net als je aderen – bloed moet vrijuit door je aderen kunnen stromen, net als het water in de pijpen, maar door olie toe te voegen aan ons dieet zorgen we ervoor dat onze aderen dichtslibben.

Dit is het uiteindelijke gevolg van olie door een pijp heen te sturen. Dat wil je dus niet laten gebeuren met een slagader... Bron: http://www.businessinsider.com.au/why-cant-you-pour-grease-down-the-drain-2014-8

Dit is wat er gebeurd als je regelmatig vet door de gootsteen wegspoelt. Dat wil je dus niet laten gebeuren met een slagader… Bron: http://www.businessinsider.com.au/why-cant-you-pour-grease-down-the-drain-2014-8

Vergeet niet dat bloed niet alleen voedingsstoffen aan onze cellen levert, maar ook zuurstof.

Een onderdeel van een volwaardig plantaardig vegan dieet is om olie te laten staan. Dit geldt voor alle oliën: olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, hennepzaadolie, ALLE oliën.

Maar hebben we dan GEEN vetten nodig?

Ons lichaam heeft twee soorten meervoudige onverzadigde vetzuren nodig: Omega-3 vetzuren en Omega-6 vetzuren.

Omega-3 vetzuren en Omega-6 vetzuren dragen bij aan het functioneren van onze hersenen. Er wordt ook gedacht dat Omega-3 vetzuren ontstekingen remmen en de kans op hart –en vaatziekten verkleint.

Zowel de Omega-3 vetzuren als de Omega-6 vetzuren moeten uit ons dieet komen omdat onze cellen ze niet kunnen maken.

Maar het is  belangrijk om te vermelden dat de behoefte naar deze vetzuren erg klein is. De National Academy of Sciences uit Amerika zegt dat vrouwen maar ¼ theelepel en mannen 1/3 theelepel vetzuren per dag nodig hebben.

Dat is ongeveer 1-3 % van de totale dagelijkse caloriebehoefte en is supermakkelijk te realiseren met een volwaardig plantaardig dieet – zonder olie!

De bottom line is dat essentiële vetzuren deficiëntie in essentie niet voorkomt onder de algemene bevolking.

Maar hoe zit het met olijfolie – dat is toch juist supergezond?

Een van de meest volhoudende mythes is dat olijfolie de uitzondering op de regel zou zijn; olijfolie is gezond. Maar olijfolie is net als elke andere olie. Het is een volvette substantie zonder enige voedingsstoffen die onze slagaderen doet dichtslibben.

We moeten het dus koste wat kost zien te vermijden.

“Een studie die keek naar het effect van olijfolie op de bloedstroom, toonde aan dat een maaltijd met olijfolie de adersamentrekking verhoogde en de bloedstroom verminderde in vergelijking met de controlegroep die geen olijfolie at.

Deze studie toonde specifiek aan dat wanneer de testgroep de maaltijd met olijfolie at, hun grootste aderen een vermindering van 31% in bloedstroom hadden in vergelijking met de controlegroep.”, aldus Drs. Lederman and Pulde 2 2. Drs. Lederman and Pulde, http://www.vegparadise.com/otherbirds1112.html × .

Veel mensen (waaronder ik ook tot voor kort) denken dat olijfolie een goede manier is om aan je essentiële vetzuren te komen.

De waarheid?

Olijfolie bestaat voornamelijk uit enkelvoudige onverzadige vetzuren, die helemaal niet essentieel voor ons zijn.

Om aan je dagelijkse omega-3 behoefte te voldoen zou je elke dag een kop olijfolie moeten drinken. Dat zijn ruim 1900 calorieën en 300 gram vet!

(Tip: een veel beter en gezonder alternatief om je dagelijkse omega-3 binnen te krijgen is door 1-2 eetlepels gebroken lijnzaad – geen lijnzaadolie –  toe te voegen aan een van je maaltijden. Zelf doe ik het altijd door mijn smoothies en volle granen pannenkoeken heen).

olijfolieVeel mensen halen ook het argument aan dat olijfolie veel polyfenolen bevat en dat het daardoor gezond zou zijn. Polyfenolen zijn waardevolle antioxidanten met talloze gezondheidsvoordelen.

Het klopt dat polyfenolen te vinden zijn in olijfolie. Maar het klopt ook dat polyfenolen in grote getale voorkomen in volwaardige plantaardige voeding zoals groenten en fruit.

Deze voeding bevat echter veel meer voedingsstoffen, minder calorieën en veel minder vet in vergelijking tot olijfolie.

Om je een mooi voorbeeld te geven: je krijgt net zoveel polyfenolen binnen door 4 blaadjes sla te eten (12 calorieën) als dat je een eetlepel olijfolie zou eten (120 calorieën).

De echte waarheid over olijfolie?

Je kunt veel beter kiezen voor de bron (olijven) dan voor het bewerkte eindproduct (olie). Laat ik het nog wat kracht bijzetten door te kijken naar de voedingswaarde en de hoeveelheid vet die beiden bevatten:

Calorieën Aantal gram vet
100 Gram Olijven 115 11
100 Gram Olijfolie 884 100

Plus, olijven zitten vol met vitaminen, fytonutriënten, mineralen en vezels, terwijl deze prachtige eigenschappen er bij olijfolie vanaf zijn gestript.

Kan ik niet een klein beetje olie eten?

Volgens de Amerikaanse diëtist Jeff Novick moet je jezelf niet in de maling nemen. Een klein beetje olie kan strekkende gevolgen hebben aangezien olie voeding is met de grootste caloriedichtheid die we kennen. Zeker als we het toevoegen aan groenten, voeding met de laagste caloriedichtheid.

Laten we een klein rekensommetje doen als voorbeeld:

Als je besluit 75 gram groenten te eten, wat vrijwel geen verzadigd vet bevat, krijg je zo’n 25 calorieën binnen. Voeg je 1 theelepel olie toe dan zit je al op 65 calorieën, 62% van die calorieën komen van de olie. Je maaltijd bestaat nu voor 10% uit verzadigd vet.

Des te meer olie je toevoegt, des te erger het wordt. De caloriemeter springt naar 105 als je 2 theelepels olie besluit toe te voegen. Zesenzeventig procent van de calorieën komt nu uit olijfolie en de maaltijd bestaat nu voor 11% uit verzadigd vet.

Voeg 3 theelepels (of 1 eetlepel) olijfolie toe en je zit al op 145 calorieën, 83% komt hierbij van de olie en de maaltijd bevat nu 12% verzadigd vet.

“We kunnen hieruit concluderen”, legt Novick uit, “dat doordat de meeste calorieën van de maaltijd niet meer uit de groenten komen, de maaltijd technisch gezien nu geen groentenmaaltijd met toegevoegde olie meer is maar een oliemaaltijd met toegevoegde groenten.” 3 3. The Myth of Moderation Pt 2: The Impact of “Just A Little Oil!” http://www.jeffnovick.com/RD/Articles/Entries/2011/3/6_The_Myth_of_Moderation_Pt_2__The_Impact_of_Just_A_Little_Oil!.html ×

Okay, I get it. Maar kokosolie móet dan wel de uitzondering op de regel zijn. Overal lees ik dat dit super, super healthy is.

Kokosolie is de laatste jaren echt opgestaan als wondermiddel. Voorstanders van kokosolie beweren dat deze een antimicrobieel middel bevat dat bacteriën en virussen te lijf gaat (zelfs HIV), het immuunsysteem versterkt en hart –en vaatziekten voorkomt.

Het product wordt ook neergezet als wondergeneesmiddel voor allerlei soorten narigheid – van obesitas tot hyperthyreoïdie.

Alhoewel het klopt dat kokosolie bepaalde vetzuren bevat die hebben laten zien dat ze een lagere LDL (slecht cholesterol) impact hebben, maakt het nog niet meteen veilig of gezond.

Maar net zoals alle andere oliën is kokosolie gestript van alle mooie eigenschappen van kokos dat vol zit met mineralen, vitaminen en nog veel meer andere goede voedingsstoffen. Erger nog, het bestaat voor 90% uit verzadigd vet.

En ons lichaam gaat hetzelfde om met vet uit kokosolie als met vet uit boter, reuzel of plantaardige oliën: het verstopt onze aderen, vertraagt onze bloedsomloop en veroorzaakt schadelijk letsel.

De bottom line is: olie is olie. En je moet het zien te vermijden.

Leuk allemaal, maar is het eigenlijk wel mogelijk om te koken zonder olie?

Toen ik tijdens mijn zoektocht naar het perfecte dieet in aanraking kwam met deze informatie over olie liet ik het links liggen. Eerlijk is eerlijk, ik vond het behoorlijk overtrokken.

Ik bedoel, ik liet al vlees en vis staan, een tijdje later ook het zuivel en nu zou ik ook de olie nog eens het raam uit moeten gooien?

Inmiddels ben ik een jaar vegan en ben ik recentelijk gaan experimenteren met het koken zonder olie. En ik kan je vertellen (en dit was te verwachten), het is eigenlijk supereasy en ik mis de olie geen seconde.

Ik gebruikte olie voornamelijk:

  • Als dressing voor de salade
  • Om in te frituren
  • Om in te bakken
  • In baksels en andere zoete vegan lekkernijen

Maar in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (waaronder ik dus) hebben we geen olie nodig om te voorkomen dat het eten aan onze pannen vastkoekt, ons eten krokant te maken of ‘nat’ gebak te bakken. Hieronder een paar tips om je op gang te helpen:

  • Gebruik pannen met een anti-aanbaklaag.
  • Als je kookt op het fornuis kun je het beste een klein beetje water of bouillon gebruiken zodat je eten niet in de pan aankoekt.
  • Wil je iets lekkers, gezonds en olie-vrij bakken? Vervang de olie dan bijvoorbeeld eens met (zelfgemaakte) appelmoes.
  • Dressings maak ik tegenwoordig aan met balsamico azijn, appel azijn, mosterd, agavesiroop of citroen/limoensap.
  • Als ik groenten in de oven bak doe ik er geen olie meer op. De groenten worden tot nu toe altijd nog gaar en smaken heerlijk.

Is er eigenlijk ook iets goeds aan olie?

Het is niet alleen maar kommer en kwel voor olie. Olie zorgt voor allerlei goeds. Van het feit dat je auto er van blijft rijden tot het feit dat je er shampoo van kunt maken. Olie hoort bij het dagelijks leven.

Laten we eens kijken waar we olie allemaal voor kunnen gebruiken:

  • Kokos –of olijfolie gemixed met warm water kan een geweldige reiniger zijn die je huid olievrij, schoon en zacht achterlaat.
  • Kokosolie kan gebruikt worden om de huid te verzachten en kan zelfs als haar conditioner gebruikt worden.
  • Olijfolie kan op de huid gesmeerd worden zodat deze soepel en elastisch blijft.
  • Olijfolie en citroensap kan broze nagels versterken.
  • Aromatische badoliën kunnen stress en spanning in het lichaam verminderen.
  • Kokos –of olijfolie kunnen gebruikt worden om je hoofdhuid mee te masseren voordat je haar gewassen wordt. Dit kan zorgen voor minder jeuk van roos of een droge hoofdhuid.

badolieBovenstaande voorbeelden zijn slechts een kleine greep van de vele voordelen die olie voor het lichaam kan hebben. Maar laten we de olie wel op juist plek toepassen: op het lichaam in plaats van erin.

Wanneer we olie eten richten we immense schade aan onze cardiovasculaire gezondheid, we verminderen de gevoeligheid van onze insuline, we eten honderden lege calorieën en we beschadigen ons immuunsysteem. Kortom, we hebben olie niet nodig en moeten ze ALTIJD zien te vermijden (aldus enkele prominente Amerikaanse cardiologen).

Met een plantaardig dieet krijg je alle essentiële vetzuren ruim voldoende binnen. En ze worden geleverd in zorgvuldig samengestelde pakketjes gemaakt door de natuur zelf: volwaardige voeding.

Zelf ben ik geen heilig boontje. Alhoewel ik vrijwel geen olie meer eet cheat ik eens in de maand nog met een recept waarin ik iets moet frituren, of met bewerkte vegan voeding waar olie in verwerkt zit.

Maar de intentie is er en ik hoop dat jij die intentie nu ook gaat ontwikkelen. Je bent in ieder geval goed geïnformeerd nu 🙂

Dit artikel is een vertaling van het originele artikel van Rosane Oliveira, DVM, PhD. Haar artikel over het gevaar van de consumptie van olie is zo compleet dat ik beter haar artikel kan vertalen als zelf alles opnieuw gaan opzoeken.

Daarnaast heeft ze een interessant artikel geschreven over hoe je goed zonder olie kunt koken (en het niet meer mist).

Over Maik Süter

Ik at een halve kilo vlees per dag en werkte in een slagerij, maar sinds eind 2012 ga ik als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). Sindsdien heb ik tonnen energie, ben ik 7 kilo afgevallen en draag ik bij aan een betere wereld. Nu probeer ik andere mensen te inspireren om ook deze lifestyle te leven.

8 reacties antwoord

  1. Bedankt voor dit interessante artikel.. Veel van de informatie is nieuw voor mij, hoewel ik voeding gestudeerd heb.
    Wat ik me afvraag is: behandelt ons verteringsstelsel olie anders dan olie in het zaad/de vrucht/de noot? Als je een noot of olijf eet, komt de olie vrij in de dunne darm, omdat de eiwitten die er omheen zitten ook zijn/worden verteerd. Vervolgens kan dit olie worden opgenomen in het bloed (of de lymfe). Als je ‘vrije’ olie eet, wordt er in de twaalfvingerige darm gal toegevoegd aan het ‘voedsel’, en kan de olie ook verteerd worden. Ik vraag me af wat het wezenlijke verschil is, en waarom de vrije olie dan op een verkeerde manier in het bloed terecht zou komen, en de olie uit de noot/vrucht niet. Weet je hier een antwoord op?

    Mijn reden om geen/weinig ‘vrije olie’ te eten is omdat het een bewerkt product is, en inderdaad ontdaan is van de andere belangrijke voedingsstoffen. Ook is het veel gevoeliger voor oxidatie door licht en zuurstof, waardoor er schadelijke stoffen ontstaan. Daarnaast bemoeilijkt vrije olie de vertering in de maag, aangezien de verteringsenzymen wateroplosbaar zijn. Hierdoor vertraagt de vertering, en krijg je een zwaar/vol gevoel.

    • Bedankt voor je reactie Anja. Ik was er nog vergeten bij te vermelden dat ik het artikel vertaald heb vanuit het Engels (de bron staat nu vermeld in het artikel) en dat ik daardoor niet direct het antwoord wist.

      Ik heb even in mijn netwerk gevraagd en iemand kwam met dit antwoord:

      De vezels, sterolen en stanolen in zaden en noten zouden een deel van het vet aan zich binden in het spijsverteringskanaal. Dit heeft de werking van een spons, en beperkt de hoeveelheid vet dat zo geabsorbeerd wordt door het lichaam.

      Het toevoegen van noten en zaden aan het dieet, ondanks hun calorie dichtheid, bevordert gewichtsverlies en zorgt dat je een gezond gewicht houdt en niet aankomt.

      Plus, we kunnen aanzienlijk minder calorieën consumeren terwijl we een veel hogere micronutriënten waarde van noten en zaden binnenkrijgen in vergelijking met olijf olie. Noten bevatten ongeveer 40-50 calorieën per eetlepel, in vergelijking met olijfolie van 120 calorieën.

      Bekijk ook dit artikel voor meer info + bronnen hierover: https://www.drfuhrman.com/learn/library/articles/51/olive-oil-is-not-a-health-food

  2. Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, de juiste vetten zijn zeer gezond voor je lichaam. Deze zorgen er voor dat de mineralen en vitamines beter worden opgenomen. Deze meneer lijkt wel een verlengstuk van het voedings-centrum?
    Verder moet je zelf maar achter deze waarheid komen, daar zijn wel meer dan duizend bewijzen voor.

    • Altijd fijn om een criticus te horen die dingen roept zonder kennelijk het artikel goed te hebben gelezen 🙂 Als je het artikel goed had gelezen pleit ik niet voor het algeheel verbannen van vetten. Sterker nog, vetten zijn hard nodig zoals je zelf aangeeft. Alleen beter NIET het vet uit olie. Kies liever voor de BRON waar olie uit gewonnen wordt. Zelfde resultaat alleen zonder de negatieve bijwerkingen.

  3. Beste Maik

    Als notoir scepticus vind ik het altijd fijn om je artikels te lezen. Ondanks mijn kritiek. Als ik het goed begrijp, gaat dit artikel (en deze blog, min of meer) vooral over de gezondheidsaspecten van deze of gene voedingsbron. In die context begrijp ik dat je puur wil informeren over de gezondheidsvoordelen van de veganistische – eigenlijk zogenaamd ‘whole food plant based’ – levensstijl. Als vegetariër, automatisch en steeds vaker neigend naar veganisme, vind ik het dan ook superinteressant.
    Als kok stel ik me echter een andere vraag. Het is namelijk zo dat een zorgvuldig geselecteerde vetstof een complexiteit toevoegt aan de smaakervaring van een maaltijd, die niet te vervangen valt. Flink doseren: zeker, weglaten: heel ander verhaal en compleet ander product.
    Dus ja, gezonder zal het zijn, maar op welke manier? Vergelijk het met de impact van het weglaten van dierlijke eiwitten uit het dagelijkse menu, tegenover de impact van kiezen voor bio-producten. Als ik de (overigens geniale) docu ‘Food Choices’ mag geloven, heeft het weglaten van eender welke proteïnen van dierlijke oorsprong een dusdanige impact op de gezondheid, dat de impact van het al dan niet kiezen voor bio hierdoor bijna verwaarloosbaar wordt. Als het meer mensen dus doet kiezen voor plantaardige voeding, zonder ze het gevoel te geven bio te moeten gaan, zou dit – op macroniveau – volgens mij een veel grotere vooruitgang zijn. (Ik hoop dat ik duidelijk blijf.)
    Dit gezegd zijnde: hoe vaker we mensen bestoken met – inderdaad – alweer iets om te moeten laten, des te minder mensen volgens mij bereid zullen zijn om louter vegetarian/vegan te gaan.
    Dus ja, informeren is prima, maar als ik mensen wil overtuigen om plantaardig te gaan, dan vrees ik dat het moeilijk voor me wordt om veganrevolutie.nl aan te raden.
    Want persoonlijk wil ik zoveel mogelijk mensen overtuigen om niet langer te kiezen voor dierlijk. En ja, dit artikel is wetenschappelijk onderbouwd, vrij volledig en superinteressant. Maar geef dit – als kok, als zaakvoerder, als overtuigd mens dat medemensen wil overtuigen – te lezen aan mensen die te overtuigen zijn, dan ben ik er vrij zeker van dat je ze niet eens plantaardig krijgt…
    Wat is jouw visie hierop?

    Vriendelijke groeten
    Laurens Dubois

    • Hoi Laurens,

      Bedankt voor je reactie en leuk om te lezen dat je ook al zo bezig bent met plantaardig eten.

      Een van de dingen die mij mateloos irriteert is de berg aan verkeerde informatie over voeding die te vinden is online. Omdat ik persoonlijk geloof in goed uitgevoerde wetenschap heb ik mezelf als doel gesteld om met mijn artikelen mensen te informeren over hoe het nu écht zit omtrent voeding (volgens de meest recente wetenschap dan).

      Wat mensen vervolgens kiezen wat ze met deze info doen is natuurlijk geheel aan hun, hier kan, wil en ga ik niet over oordelen.

      Ook sta ik heel erg achter het principe dat het prima is om iets ‘ongezonds’ te eten als dat betekent dat je aan het einde van de rit gezonder eet. Zolang het maar duidelijk is dat dit ongezonds ook ongezond is.

      Extreem voorbeeld: als jij alle slechte dingen die er op aarde te vinden zijn tot je zou nemen en je zou alleen maar bereid zijn om daarmee te stoppen als je 1 sigaret per dag zou mogen roken dan is het duidelijk dat je die sigaret kunt gaan roken als je gezonder wilt gaan leven.

      Vegan draait niet om perfectie maar om intentie. Vegan is een reis die iedereen op zijn/haar eigen tempo volgt. Iedereen is vrij om te kiezen wat te eten, ik ben hier alleen maar om te informeren zoals met dit artikel: https://www.veganrevolutie.nl/het-perfecte-dieet/

      En om jou wellicht nog te inspireren als kok: heb je weleens nagedacht om te koken met andere vetstoffen zoals tahin, avocado, pijnboompittenmousse, cashewcream etc?

      Ben benieuwd!

  4. Hee Maik!

    Erg interessant artikel. Ik ben mij sinds kort aan het inlezen en het beoefenen van de vegan leefstijl. Echter heb ik wel wat vragen, ik ben student en mijn keukentje beschikt alleen over een inductie kookplaat, hoe kan ik dan het beste eten bereiden zonder olie te gebruiken?
    Daarnaast vroeg ik me af hoe je de olie weglaat bij sommige recepten, ik heb bijvoorbeeld een recept voor bounties, maar hoe houdt je dit mengsel zonder olie dan aan elkaar?

    En hoe zit het dan precies met palmolie? In kant en klare producten zoals Oreo’s zit natuurlijk palm olie. Maar in heel veel producten zit toch palmolie? Hoe laat je dit dan allemaal achterwege?

    Groetjes!

    • Hi Mandy,

      Ik gebruik een beetje water of sojasaus om in te bakken.
      Zelf heb ik de bounties nog niet gemaakt, dus zou ik daar eens naar moeten kijken.

      Palmolie wordt inderdaad in heel veel producten gebruikt. Door goed op de etiketten te kijken kun je zo lezen wat er in zit.

Laat een reactie achter