Een van de grootste misvattingen van de Vegan Lifestyle is dat het te duur zou zijn. Al die vleesvervangers, groenten, granen, peulvruchten en biologische producten zouden een veel grotere deuk in onze budget slaan dan een winkelwagen vol met dierlijke producten.

Ik besluit de proef op de som te nemen en eens naar mijn eigen uitgaven te kijken voor het jaar 2016.

Eind 2015 besloot ik vegan te gaan dus ik denk dat ik met een overzicht van 2016 een goede indicatie krijg of deze lifestyle inderdaad meer kost dan een standaard Westers dieet.

Mijn boodschappen uitgaven in 2016

Jessica en ik deden in 2016 voornamelijk onze boodschappen bij de Plus, de Natuurwinkel en bij de lokale Turkse winkel.

Heel af en toe haalden we iets bij de lokale buurtsuper (AH) of andere supermarkten, maar om het overzichtelijk te houden ga ik even uit van de Plus, de Natuurwinkel en de Turkse winkel.

Hieronder heb ik alle bankafschriften staan met de uitgaven voor onze boodschappen in 2016:

Uitgaven Plus Jan – Jun 2016

Klik om te vergroten.

Uitgaven Plus Jul – Dec 2016

Klik om te vergroten.

Uitgaven Natuurwinkel Jan – Jun 2016

Klik om te vergroten.

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een gratis weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)

Uitgaven Natuurwinkel Jul – Dec 2016

Klik om te vergroten.

En nog de uitgaven die we deden bij de Turkse winkel. Hier halen we voornamelijk onze noten, peulvruchten en tahin.

Klik om te vergroten.

Als ik alles nu bij elkaar optel kom ik op het volgende:

Uitgaven Plus: € 2424,75
Uitgaven Natuurwinkel: € 836,86
Uitgaven Turkse winkel: € 93,94

TOTAAL: € 3355,55 voor het gehele jaar 2016 aan boodschappen

Als ik dit terug reken naar wat dit per maand is dan kom ik op € 279,63 per maand uit.

Dat betekent dat wij per persoon nog geen € 35,- per week of € 5,- per dag kwijt zijn aan boodschappen!

Plantaardig hoeft niet duur te zijn

Natuurlijk kunnen jouw uitgaven verschillen en mijn situatie is natuurlijk maar een voorbeeld, maar ik hoop dat je inziet dat een plantaardige lifestyle niet duur hoeft te zijn. 

En dat terwijl ik voor de resultaten die je ermee krijgt (zoals minder vaak ziek, meer energie, een stralendere huid, een slanker en fitter lichaam om er maar een paar te noemen) zeker het dubbele aan boodschapkosten over zou hebben.

Ik hoop dat je ziet dat dit een absolute win-win-win-win situatie is. Beter voor jou, beter voor je portemonnee, beter voor de dieren en beter voor de planeet.

Tips om de kosten laag te houden

Als je de overgang maakt naar een plantaardige vegan lifestyle zul je in het begin niet bepaald het gevoel hebben dat deze lifestyle nou echt zoveel goedkoper is.

Ik geef je daarom graag wat tips mee die je kosten kunnen drukken en waar je rekening mee kunt houden als je net begint:

1. Alle begin is duur

In het begin van de verandering zullen je kosten hoger zijn dan je gemiddelde kosten. Dit komt doordat je waarschijnlijk allemaal nieuwe ingrediënten in huis moet halen die je voorheen niet had.

2. Zie de verandering als een investering

Veel van deze ingrediënten kun je in bulk kopen, maar je moet wel eerst de investering doen. Vervolgens als je van alles voorraad hebt hoef je alleen nog maar aan te vullen en zul je merken dat je steeds minder uitgaven hebt.

3. Koop zoveel mogelijk in bulk

Dat brengt me gelijk bij de derde tip: koop zoveel mogelijk in bulk. Met name de voeding die lang houdbaar is zoals volle granen en peulvruchten. Dit voedsel is gedroogd en blijft daardoor lang houdbaar waardoor je het makkelijk in bulk kunt kopen.

4. Koop exotische ingrediënten niet in de supermarkt

Sla sommige dure ingrediënten in bij een Turkse winkel of toko. Daarmee bedoel ik noten, peulvruchten, tahin en andere exotische ingrediënten. Deze zijn meestal megaduur in een natuurwinkel en bij een Turkse winkel of toko haal je ze vaak voor een fractie van de prijs.

5. Kies niet persé voor bio

Kies in het begin niet persé voor bio. Alhoewel bio zeker beter is, is het al zoveel beter om überhaupt plantaardig te gaan eten. Of dat nou bio is of niet. Bio is altijd duurder, dus wil je kosten drukken kies dan voor reguliere groenten en fruit. Als je budget het toelaat kun je later altijd nog investeren in bio producten.

6. Ga naar de markt

Koop je groenten en fruit op de lokale markt. Zo hebben wij in Amersfoort altijd op vrijdag en zaterdag markt. Eerlijk gezegd ga ik er nooit heen omdat het me teveel gedoe is, maar je kunt er aanzienlijk besparen. Tip: ga aan het einde van de dag. Dan gaat alles voor een bodemprijs weg (zeker op zaterdag). Zo heb ik weleens drie bakken heerlijke aardbeien voor een euro gekocht, doe dat maar eens in de supermarkt.

7. Vleesvervangers drijven de prijs op

Kies zo min mogelijk voor vleesvervangers. Zeker als beginnend vegan/vegetariër kan dit lastig zijn omdat je nog verlangt naar een stukje vlees of iets dat daar op lijkt. Maar vleesvervangers (zeker de goede) zijn megaduur en drijven je boodschappenkosten aanzienlijk op. Probeer in plaats daarvan zelf vleesvervangers te maken, lekkerder, gezonder én goedkoper.

Een investering voor het leven

Als laatste wil ik je nog meegeven om dit niet als een korte termijn ding te zien. Zie deze plantaardige lifestyle als iets waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.

Niet alleen lichamelijk, maar ook voor je portemonnee. Als je investeert in je gezondheid kun je daar later veel van profiteren zoals deze 100+ jaar jonge Dr. Ellsworth:

Denk eens aan al die ziektekosten die je niet hoeft te betalen. Of de kosten van de medicijnen die je steeds moet slikken.

En dan heb ik het alleen over jou. Denk je ook eens in wat voor impact dit kan hebben op onze maatschappij. Als iedereen in Nederland gezonder zou worden zou dit betekenen minder ziektekosten en blijft er dus meer geld over om in ons land te investeren.

Plus, als we het geld buiten beschouwing laten investeer je ook in het geluk voor jezelf en dat van anderen.

Het geluk dat je zult ervaren doordat je op late leeftijd nog in goede gezondheid kan genieten van het leven. En dat de mensen die van jou houden van je kunnen genieten in plaats van je te moeten zien lijden.

Dát is voor mij pas echt priceless!

Mijn doel in het leven wordt me steeds meer duidelijk: gezond de leeftijd van 100 passeren. Net zoals Dr. Ellsworth 🙂 En deze lifestyle gaat me daar zeker bij helpen, daar ben ik van overtuigd!

Over Maik Süter

Ik at een halve kilo vlees per dag en werkte in een slagerij, maar sinds eind 2012 ga ik als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). Sindsdien heb ik tonnen energie, ben ik 7 kilo afgevallen en draag ik bij aan een betere wereld. Nu probeer ik andere mensen te inspireren om ook deze lifestyle te leven.

2 reacties antwoord

  1. Beste Maik,
    Dank voor al je mails en inspiratie.
    Ik ben al ruim dertig jaar vegetarier, in die zin dat ik geen vlees en beperkt vis eet. Ik wil graag overstappen naar vegan maar het wordt me van alle kanten (dietisten en voedi gskundigen) ontraden. Ik heb namelijk een trage schildklier en vaak klachten aan gewrichten en pezen.
    Kennelijk zitten er in zuivel en vlees/vis dusdanige stoffen (hoeveelheid en combinaties) waar mijn lichaam mee is opgegroeid en aan gewend lijkt, dat ik snel een tekort heb. Dan wel dat ik dit met plantaardig niet kan vervangen. De klachten zijn een jaar of tien geleden ontstaan en komen geregeld terug.
    Hoe kijk jij hiernaar?
    Grtz Anita

    • Hoi Anita,

      Tof dat je iets aan mijn mails en inspiratie hebt, dat hoor ik graag!

      Ik moet voorop stellen dat ik geen arts oid ben, ik ben puur een ervaringsdeskundige. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn mening niet mag geven, ik wil dat alleen wel even duidelijk vermelden.

      De afgelopen jaren heb ik enorm veel wetenschappelijk materiaal gelezen over wat dierlijke voeding met je gezondheid doet. De verbanden die worden gelegd dat dierlijk voedsel meer kwaad doet dan goed voor je gezondheid stapelen zich met de dag op. In dat opzicht kan ik me dus niet voorstellen dat je klachten erger gaan worden als je het dierlijke voedsel gaat opgeven.

      Sterker nog, klachten aan gewrichten en pezen komt zeer waarschijnlijk door overmatige consumptie van dierlijk voedsel. Verder zeg je dat je 30 jaar vegetariër bent en de klachten pas na 10 jaar hebt. Het lijkt dus niet te komen doordat je geen vlees en vis meer eet.

      Maar nogmaals, ik ben geen arts of diëtist, maar ik weet uit ervaring dat de meeste artsen en diëtisten heel weinig kennis hebben van plantaardige voeding en de helende werking ervan. Grote kans dat jij zo’n arts/diëtist hebt.

      Misschien kun je eens aankloppen bij Lisa Steltenpool, zij is plantaardige diëtiste: https://www.lisasteltenpool.nl/persoonlijk-voedingsadvies/

      En als je het op eigen houtje wilt uitvogelen is mijn advies om eens 30 dagen volwaardig veganistisch te eten en te kijken wat het doet met je gezondheid. Desnoods onder begeleiding van je arts/diëtist. Je kunt altijd nog stoppen als het niet blijkt te werken (kan me haast niet voorstellen).

      Nog een laatste tip: de website van Dr. Greger https://nutritionfacts.org/ Hier staat wetenschappelijk uitgelegd waarom dit werkt. Wellicht kun je dit aan je arts laten zien.

      Succes!

Laat een reactie achter