Daar ben je dan, onze zoon.. een zoon! Inmiddels alweer bijna vijf maanden oud en wat voelt het al normaal.

We genieten intens van je en zijn zo blij dat je in goede gezondheid op de wereld bent gekomen. Dit warme bad gun je elk kind.

Over wie heb ik het?

Over Maas, de zoon van Maik en mij.

Ik ben Jessica en zal mijn tocht als veganist in combinatie met moeder zijn zo af en toe met jullie delen. Want wat heb ik veel vragen en reacties gekregen tijdens mijn zwangerschap op het feit dat ik bijna geheel veganistisch eet en leef.

Maar nu begint ook de zoektocht naar een invulling voor Maas, wat gaan we hem straks te eten geven? Hoe gaan we om met de eetgewoontes van zijn oppassers en straks zijn klasgenootjes?

Mijn voedingsverhaal

Maar laat ik bij het begin beginnen: hoe sta ik er zelf in?

Ik ben sinds 2012 vegetariër nadat ik met Maik op de fiets door Europa trok. Een mooi moment om met de wind door je haren even goed na te denken waarvoor je nu staat.

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een gratis weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)

Vegetariër worden leek me ontzettend moeilijk, want wat eet je dan eigenlijk? Worden je gerechten dan niet saai? En hoe zit het met voedingswaarde en vitamines?

Niets bleek minder waar en de overstap ging eigenlijk ontzettend makkelijk. Omdat we ons allebei steeds meer verdiepten in voeding werd al snel na vlees en vis ook suiker gemeden, wilden we zoveel mogelijk volkoren en variëren met granen. En in 2015 werd de stap naar het veganisme gemaakt.

Thuis houden we deze leefstijl 100% aan. Maar ja, ik ben niet alleen maar thuis, ik ga ook op bezoek bij vrienden, restaurants, familie op vakantie naar het buitenland en zij houden er andere gewoontes op na.

Vandaar dat ik de 80/20 regel aanhoud. Ik kan immers niet van anderen verwachten dat ze overal rekening mee houden. Daardoor glipt er nog zo af en toe wat boter en kaas doorheen en o ja, suiker.

Gelukkig weet ik heel goed voor wie ik dit doe: voor mezelf en kan ik deze manier heel goed aan mezelf verantwoorden.

Moeder worden verandert je leven en zet je aan het denken

Moeder worden vond en vind ik echt een groots moment in mijn leven. Alles wat ik tot nu toe heb opgebouwd, wie ik ben en waar ik voor sta werden op de weegschaal gezet.

Waar wil ik mee door gaan en waarmee niet. Keuzes maken voor je kind, ik denk dat elke nieuwbakken vader en moeder dit herkent: wat is het beste voor mijn kind?

Die keuzes beginnen al op het moment dat er zich twee streepjes vormen op de zwangerschapstest.

Ik koos er heel bewust voor om juist tijdens mijn zwangerschap goed voor mezelf te zorgen. Goed eten, luisteren naar mijn lichaam, rustig aan doen en zo min mogelijk stress ervaren.

Dat goede eten begon net als (hoop ik) bij velen met geen alcohol meer te drinken, volwaardige voeding eten en geen maaltijden overslaan.

Ik heb het geluk gehad dat ik me – op een ochtend na – geen moment misselijk heb gevoeld. In het begin was ik alleen maar wat sneller moe.

Snaaien daar had ik niet zoveel behoefte aan, maar ik ben en blijf een vrouw en had natuurlijk wel soms zin in zoet.

In plaats van even snel naar de supermarkt voor een reep chocola of koekjes kon ik mezelf er toe zetten om zelf ‘gezonde snacks’ te maken.

Zo waren de chocolade-noten balletjes geïnspireerd op Rens Kroes haar recept favoriet en maakte ik in de zomer ijsjes van gepureerd fruit en kokosmelk.

Probeer zwanger te raken in de meest gunstige omstandigheden

Uiteindelijk heb ik een voorbeeld zwangerschap en thuisbevalling gehad: zonder enige complicaties.

Grote kans dat dit voor een deel te danken is aan ‘geluk’ of ‘goede bouw’ maar ik denk ook zeker dat mijn fysieke en mentale staat hier aan bijgewerkt hebben.

Goed in je schoenen staan en gelukkig zijn helpt en goede eetgewoontes staan hierbij aan de basis.

Als je fysiek niet fit bent dan is het lastig om ook mentaal fit te zijn. Dus of je nu wel of nog geen vegan lifestyle aanhoudt en je wilt zwanger worden, mijn tip: ga je eetgewoontes na en kijk wat je wilt en kunt verbeteren.

Maak hier eerst een gewoonte van voordat je zwanger wordt.

Er komt namelijk al zoveel op je af en op gewoontes val je als eerste terug als het mentaal even niet goed gaat (lees: hormonen die een loopje met je nemen).

Desalniettemin had ik natuurlijk in het begin wel zo mijn ‘cravings’.

Op de een of andere manier had ik de eerste maanden heel vaak zin in tosti’s (hello and goodbye vegan food)! Gelukkig voldeed vegan geraspte kaas ook maar zodra ik onderweg was viel ik toch als een blok voor kaas.

Wat kunnen of konden jullie niet laten staan?

Over Jessica Tolboom

Ik ben de vriendin van Maik en samen gaan we sinds eind 2012 als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). In 2016 kregen we onze zoon Maas en ik schrijf dan ook regelmatig hoe we onze Vegan Lifestyle combineren met het ouderschap.

2 reacties antwoord

  1. Hoi Jessica!
    Welke vitaminesupplementen heb jij gebruikt voor en tijdens je zwangerschap?

    • Hoi Danique,
      Ik slikte B12 en D tijdens (voor en na) mijn zwangerschap.
      Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was is mijn bloed onderzocht op o.a. vitamine tekorten en daarmee kwamen ze er achter dat ik een tekort had aan D (wat hoogstwaarschijnlijk half Nederland heeft) en kreeg ik er extra van.

Laat een reactie achter