Het blijft een lastig gegeven, je hebt het besluit genomen om vegan te gaan eten alleen is niet iedereen het daar mee eens binnen je gezin of thuissituatie. Want om nou steeds apart te koken is ook weer zoiets.

Gelukkig zijn vegetarische en veganistische maaltijden ook verrukkelijk voor mensen die wel gewoon vlees eten. Sterker nog, vaak missen de vleeseters het vlees niet eens en je doet ze een mooie gunst door ze een gezonde maaltijd voor te schotelen.

Persoonlijk heb ik al meerdere mensen geïnspireerd met mijn verrukkelijke vegan maaltijden dat ze zelfs besloten hebben zich de vegan lifestyle aan te meten!

Hieronder presenteer ik 5 maaltijden waar iedereen die bij je aan tafel zit van zal smullen:

1. Bananenpannenkoeken gemaakt van bananen, 7-koren vlokken, amandelmelk en een beetje kaneel. Serveer met vers fruit als meloen, frambozen, aardbeien, blauwe bessen of mandarijn en sprenkel er een beetje ahorn siroop overheen.

2. Burrito’s met zwarte bonen, paprika, ui, tomaat. Gekruid met bijvoorbeeld masala, komijn of kaneel en geserveerd met homemade guacemole en sour cream.

3. Soep! Hiermee kun je eindeloos variëren. Het mooie aan soep is dat je werkelijk alles in je pan kunt gooien. Denk eens aan zoete aardappelsoep, pompoensoep, minestronesoep of alle-groenten-uit-je-koelkast soep.

Belangrijk is dat je de soep lekker kruidt met verse kruiden als rozemarijn, peterselie en tijm. Ook zijn komijn, kurkuma en kerriekruiden favorieten van mij. Serveer de soep met volkoren pitabroodjes en zelfgemaakte humus.

4. Groente-aardappelen-vlees, alleen net effe iets anders. Niks is zo klassiek als deze Hollandse maaltijd. Als groenten neem je gestoomde broccoli of knapperig gewokte sperziebonen. De aardappelen vervang je voor zoete aardappel – gebakken, gekookt of gepoft. En het vlees vervang je voor een vleesvervanger.

Let hierbij op dat veel vleesvervangers vaak bewerkt zijn dus check de verpakking goed! Zelf zijn champignonburgers van het merk Koolen mijn favoriet en verschillende producten van de Vegetarische Slager vind ik heerlijk.

5. Aziatische wok maar dan op z’n vegetarisch. In Azië is het heel standaard om in plaats van vlees tempeh of tofu te gebruiken. Als je dit lekker marineert in de sojasaus of ketjap proef je haast het verschil niet.

Wok de groenten – zoals peultjes, paksoi en rode ui – niet te lang, dan blijven ze lekker knapperig! Ook de Vegetarische Slager heeft vegetarische kipstukjes of beefreepjes die je kunt gebruiken. Maar nogmaals, dit is bewerkte voeding dus eet er niet te vaak van.

Ik durf te wedden dat iedere vleeseter deze maaltijden niet kan laten staan. Succes!

Over Maik Süter

Ik at een halve kilo vlees per dag en werkte in een slagerij, maar sinds eind 2012 ga ik als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). Sindsdien heb ik tonnen energie, ben ik 7 kilo afgevallen en draag ik bij aan een betere wereld. Nu probeer ik andere mensen te inspireren om ook deze lifestyle te leven.

Laat een reactie achter