Er zijn talloze redenen waarom mensen veganist worden. Sommigen doen het vanwege hun gezondheid, anderen doen het vanwege de liefde voor de dieren en er zijn ook mensen die het doen om het milieu te sparen. Zelf leef ik deze lifestyle om al deze redenen.

Ondanks een overvloed aan wetenschappelijk onderzoek adviseert onze overheid niet om veganistisch te gaan leven. De gevolgen hiervan zijn terug te zien aan de cijfers die bekend zijn over ziektes waar de meeste mensen in Nederland vandaag de dag aan overlijden. Ongeveer 70% van alle ziektes, inclusief een derde van alle kankervormen, staat in verband met voeding.

Een veganistisch dieet zorgt onder meer voor een verminderde kans op welvaart ziektes als obesitas, hoge bloeddruk, diabetes en sommige vormen van kanker.

Nog niet overtuigd? Laat de redenen hieronder je overtuigen.

Je voorkomt het krijgen van nare ziektes

Een veganistisch dieet is gezonder dan een traditioneel Westers dieet. Zo heb je minder kans op hart –en vaatziektes en kanker. Omdat een vegan dieet weinig vet bevat is het een van de meest effectieve manieren om dit soort ziektes te voorkomen.

Dierlijk vet wordt namelijk sterk in verband gebracht met hart -en vaatziekten. Het vet zorgt voor een verhoogd cholesterol gehalte in je bloed en door de jaren heen slibben je aderen langzaam door dit vet dicht.

Vandaag de dag sterven in het Westen de meeste mensen aan hart –en vaatziekten, meestal veroorzaakt door een verkeerd voedingspatroon.

Plantaardig eten zit bovendien vol met goede voedingsstoffen zoals mineralen, vitamines, vezels, anti-oxidanten, flavonoïden en ga zo maar door. Deze stoffen zorgen als het ware voor een natuurlijk schild dat je tegen nare ziektes helpt beschermen.  Hierdoor hebben veganisten meestal een gezonder en sterker lichaam dan vleeseters.

Je blijft mooi slank

Deze reden zal veel mensen natuurlijk aanspreken en terecht ook. In de Westerse wereld heeft namelijk zo’n 64% van de volwassenen en 15% van de kinderen tussen de 6 en 19 jaar te kampen met overgewicht.

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een gratis weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)

Dit komt doordat ons standaard dieet vooral bestaat uit veel verzadigd vet en bewerkt voedsel. Dit dieet zorgt ervoor dat we op de lange termijn ziek worden, dus met andere woorden eten we ons leven door de jaren heen beetje bij beetje op.

Een onderzoek dat is gehouden van 1986 tot 1992 in Amerika door Dean Ornish (MD, president en  director van het ‘Preventive Medicine Research Institute’ in Sausalito, California) had een duidelijke conclusie.

In het onderzoek volgden mensen met overgewicht een veganistisch dieet en zij verloren een gemiddeld lichaamsgewicht van 12 kilo in een jaar. Vijf jaar later waren die kilo’s er nog steeds af. Ze raakten dit gewicht overigens kwijt zonder calorieën of koolhydraten te tellen en zonder het afwegen van porties. Ook hadden ze tijdens het onderzoek geen constant hongergevoel.

Je leeft langer

Als je de switch maakt van een standaard Westers dieet naar een vegan dieet zul je gemiddeld 13 jaar langer leven. Dit zegt Michael F. Roizen, auteur van The RealAge Diet: Make Yourself Younger with What You Eat. Hij zegt:

“Mensen die veel verzadigd dierlijk vet consumeren zullen korter leven en meer kwaaltjes hebben aan het einde van hun leven. Dierlijke producten laten bovendien je aderen dichtslibben, zorgen voor een afname in energie en zorgen voor een verslechterd immuunsysteem.”

Het levende bewijs

Inwoners van Okinawa in Japan zijn het levende bewijs dat je ouder wordt als je er een gezonde en veganistische leefwijze op nahoudt. Een 30-jaar durende studie wijst uit dat mensen uit Japan en dan met name Okinawa het langst leven van ons allemaal.

Hun geheim? Een dieet dat bestaat uit ongeraffineerde complexe koolhydraten, vezelrijk fruit en groenten en soja.

Floortje Dessing heef een leuke reportage gemaakt van de mensen op dit eiland. Bekijk die aflevering hier.

 

Je verkleint de kans op voedselvergiftiging

Dierlijke voeding, zoals vlees, vis en gevogelte, hebben een grote kans om te bederven en een voedselvergiftiging te veroorzaken. In Amerika sterven er bijvoorbeeld al 5000 mensen per jaar door voedselvergiftiging.

Je verzacht de symptomen van de menopauze

Alhoewel ik dit als man nooit zal meemaken kan ik me voorstellen dat dit voor vrouwen een zeer aangename bijkomstigheid is.

Sommige voeding is rijk aan fyto-oestrogenen, de plantversie van de oestrogenen die wij mensen kennen. Fyto-oestrogenen kunnen het niveau van oestrogenen en progesteron bepalen in je lichaam. Door dit goed te balanceren in je dieet kun je veel comfortabeler door je menopauze heengaan.

Soja is ongetwijfeld de meest rijke natuurlijk bron van fyto-oestrogenen, maar je vindt ze ook in honderden andere soorten voeding zoals appels, bietjes, kersen, dadels, knoflook, olijven, pruimen, frambozen, pompoen en zoete aardappel.

De menopauze staat er ook om bekend dat vrouwen meer gewicht krijgen en dus dikker worden. Maar door het volgen van een low-fat en vezelrijk veganistisch dieet zul je deze kilo’s dus zo weer kwijt zijn.

Je hebt meer energie

Dit is een van mijn favorieten. Het hebben van veel energie is alsof je de wereld aankan. Wie wilt dat nou niet?

Het werkt eigenlijk als volgt.

Goede voeding zorgt automatisch voor beter bruikbare energie. Echter, teveel vet in je bloedbaan zorgt ervoor dat je aderen niet mooi wijd open staan en dat je spieren dus niet genoeg zuurstof krijgen.

Het resultaat?

Je voelt je vermoeid.

Een gebalanceerd vegan dieet zonder een overload aan cholesterol en ander dierlijk vet dat onze aderen dicht laten slibben, zorgt ervoor dat je ’s ochtends letterlijk je bed uit springt.

En omdat granen, peulvruchten, fruit en groenten zoveel complexe koolhydraten bevatten geven ze je lichaam de brandstof die je nodig hebt gedurende de dag.

Vegan Voor Beginners + Weekmenu

In dit 12 pagina's tellende boekje lees je o.a. 

  • Wat Vegan is en wat je wel en het beste NIET kunt eten voor een goede gezondheid.
  • Hoe je jezelf Vegan eigen kunt maken en het kunt volhouden. 
  • Inclusief een gratis weekmenu zodat je DIRECT aan de slag kunt met 21 heerlijke recepten! (Broccoli-Champignon Pizza iemand?)

Je hebt een betere stoelgang

Door veel groenten te eten krijg je veel vezels binnen. Vezels zijn eigenlijk onverteerbare delen van een plant. Maar doordat ze onverteerbaar zijn is het allerminst slecht voor je lichaam.

Vezels zijn nodig om afvalstoffen uit je lichaam te transporteren, ik noem ze dan ook wel eens de schoonmakers van je darmen.

Omdat vlees geen vezels bevat hebben vleeseters over het algemeen meer last van constipatie, aambeien en divertikels.

Je gaat vervuiling tegen

Zoals ik in het begin van dit artikel zei zijn er mensen die vegetariër worden nadat ze erachter komen wat voor impact de vleesindustrie heeft op ons milieu. Voor mij was en is dit absoluut een reden om het vlees te laten staan.

Zo is de vleesindustrie alleen al in Amerika goed voor 278.416 kilometer vervuilde rivieren. Dat is bijna 7 keer een rondje om de aarde. Deze rivieren worden vooral vervuild door de uitwerpselen van het vee. Deze vervuiling is hedendaags de grootste bedreiging voor ons schone drinkwater.

Daarnaast zijn alle scheten en boeren van de 20 miljard dieren die onze wereldwijde veestapel rijk is de grootste veroorzaker van ons broeikaseffect. De gigantische hoeveelheden methaan die worden uitgestoten door het vee zorgen ervoor dat er elk jaar meer warmte vast kan worden gehouden door onze atmosfeer.

Ja, je leest het goed. We focussen ons alleen maar op schonere energie en auto’s terwijl je nooit iets hoort over de bijdrage van deze gigantische veestapel!

emissions

Bron: http://www47.homepage.villanova.edu/carolyn.todd/environment.html

Oh en vergeet verder niet dat er ook enorm veel vervuiling ontstaat bij het verbouwen van al het voedsel dat deze dieren nodig hebben.

Je voorkomt de consumptie van giftige chemicaliën

Van alle bestrijdingsmiddelen residu wordt ongeveer 95% teruggevonden in vlees, vis en gevogelte. Vooral vis bevat veel gif door de constante vervuiling van onze oceanen en zeeën.

Zo bevat vis veel kankerverwekkende stoffen en zware metalen zoals kwik, arsenicum, lood en cadmium die niet verwijderd kunnen worden door het te bereiden of in te vriezen.

Mijn reden om veganist te worden heb je misschien al gelezen en ik ben ervan overtuigd dat ik de planeet er een stukje mooier mee maak.

Je helpt voedselnood te verminderen

Ik richt me hier weer even op de Amerikaanse markt omdat deze cijfers zo gigantisch zijn dat het je een indrukwekkender beeld geeft.

Ongeveer 70 procent van al het graan dat in Amerika wordt verbouwd is bestemd voor dieren die geslacht worden. Deze 7 miljard veedieren consumeren met elkaar vijf keer zoveel graan als de hele Amerikaanse populatie bij elkaar.

Als al het graan dat nu wordt gebruikt om vee te voeden geconsumeerd zou worden door mensen zouden er 800 miljoen magen gevuld kunnen worden, zegt David Pimentel, hoogleraar ecologie aan de Cornell University.

Met 805 miljoen mensen die in 2012 – 2014 aan honger leden lijkt het voedselprobleem hiermee opgelost te kunnen worden.

Je gaat dierenleed tegen

Veel mensen die erover denken om veganist te worden doen dit vanwege de dieren. Zelf ben ik daar een voorbeeld van. Toen ik erachter kwam hoe de huidige vlees -en zuivelindustrieën in elkaar steken vandaag de dag was ik vrij snel overtuigd van de vegan lifestyle.

Ik kwam er achter dat wij mensen per jaar 10 miljard dieren afslachten voor consumptie. En in tegenstelling tot de boerderijen van weleer waar dieren lekker vrij konden rondlopen worden dieren vandaag de dag gehouden in kleine hokken waar ze amper kunnen bewegen. Bovendien zitten deze dieren op een dieet dat vol zit met antibiotica en pesticiden.

Deze dieren spenderen hun hele leven vaak in hokken en kooien zo klein dat ze zichzelf niet eens kunnen keren.

En dit geldt net zo erg voor de dieren die alleen gebruikt worden voor de productie van zuivel. Bedenk je dat een dier, net zoals bij de mens, alleen melk geeft als ze zwanger is. Een melkkoe is zo dus haar hele leven zwanger, haar kind wordt na de geboorte direct weggerukt, ze staat de hele dag in haar eigen uitwerpselen en als ze niet genoeg melk meer geeft wordt ze als beloning geslacht.

(Als je het aandurft bekijk dan onderstaande video over de vlees -en zuivelindustrie. LET OP: het zijn zeer schokkende beelden)

Nu zijn dieren in Nederland gelukkig bij wet beschermd tegen mishandeling maar in Amerika bijvoorbeeld niet. Sterker nog, de meeste staten in de VS hebben een uitzondering in de anti wreedheidswet die enkel geldt voor boerderijdieren, met andere woorden: boerderijdieren mag je in veel staten in de VS mishandelen zonder daar bestraft voor te worden.

Toch verbaas ik me altijd over de ophef als er weer een filmpje over dierenmishandeling in het nieuws komt of op Facebook viral gaat. Het mag duidelijk zijn dat de meeste mensen dit niet goedkeuren en tóch houden de meeste van deze zelfde mensen de vleesindustrie in stand door vlees te consumeren. Maar doordat het achter gesloten deuren gebeurt lijkt het er ineens niet meer toe te doen…

2812135015_52e4e3cd90_bJe hebt altijd een kleurrijk bord eten

Groenten en fruit bevatten heel veel ziektebestrijdende fytochemicaliën die tevens een prachtige kleur geven aan je eten. Deze  fytochemicaliën komen in twee algemene vormen voor: carotenoïden en anthocyanen.

Alle groenten en fruit die een prachtige gele en oranje kleur hebben – zoals wortels, sinaasappels, zoete aardappel, mango’s, pompoen en maïs – hebben hun kleur te danken aan carotenoïden.

Groene bladgroenten zijn ook rijk aan carotenoïden maar krijgen hun groene kleur van de stof chlorophyl.

Rode, blauwe en paarse groenten en fruit – zoals pruimen, kersen en rode paprika – bevatten veel anthocyanen die hun tevens de specifieke kleur geeft.

Door bij het koken van een maaltijd rekening te houden met een variatie aan verschillende kleuren zorg je ervoor dat je op een natuurlijke manier voedingsstoffen binnenkrijgt die je immuunsysteem een boost geven en je zullen beschermen tegen allerlei ziektes.

Het is makkelijk!

Vandaag de dag zijn er tal van plekken waar jij aan je veganistische producten kunt komen. Of je nou in je lokale supermarkt boodschappen doet of tussen de middag ergens gaat lunchen, overal wordt tegenwoordig wel rekening gehouden met veggies.

Ook het zelf bereiden van veganistische maaltijden hoeft geen hel meer te zijn. Het internet biedt talloze veganistische recepten en op deze site zijn ook overheerlijke gerechten te vinden die je in een handomdraai kunt bereiden.

Uit eten? Geen paniek. Vrijwel elk restaurant biedt tegenwoordig een vegetarisch gerecht aan op het menu. Sterker nog, er bestaan inmiddels heel veel hippe restaurants die een veganistische keuken hebben.

Dus in plaats van jezelf de vraag te stellen ‘Waarom zou je veganist worden?’ kun je jezelf beter afvragen ‘Waarom ben ik nog geen veganist?’.

photo credits:
Muy delicioso! via photopin (license)

Over Maik Süter

Ik at een halve kilo vlees per dag en werkte in een slagerij, maar sinds eind 2012 ga ik als vegetariër door het leven (en sinds 2015 als veganist). Sindsdien heb ik tonnen energie, ben ik 7 kilo afgevallen en draag ik bij aan een betere wereld. Nu probeer ik andere mensen te inspireren om ook deze lifestyle te leven.

18 reacties antwoord

  1. hoe zit het met vitamines ben vaak moe eet nu geen vlees meer bijna 1.5 jaar.ben meer moe.

    • De reden dat je moe bent is voor mij lastig te zeggen Hennie. Belangrijk is dat je dieet bestaat uit volwaardige plantaardige voeding met veel variatie. Dus veel groene bladgroenten, fruit, noten, zaden, bonen en volle granen.

      De enige vitamine die ik slik zijn b12 en vitamine d.

      Dus alleen vlees laten staan is niet genoeg!

      • maar let je dan wel op wat er zo in vitamine pillen in zit want er zijn genoeg dekmantels onder een andere naam waar dierlijk materiaal in gebruikt wordt onder andere gelatine.

  2. Ik ben zelf bijna 8 jaar vegetarier, heb nu een maand lang vegan gegeten en mijn vriend is wel vlees eter en keurt dus het vegan heel erg af. Ik moet zeggen dat ik het erg zwaar vond om.het te doen. Ik ben maar een klein persoon van 1.65 en weeg nu bijna 60 kilo.
    Ik ben door het vegan eten 8 kilo kwijt geraakt. En dat vond ik het minst leuke.
    Ik kan eten wat ik wil want echt zwaarder wordt ik niet. Wat kan ik het beste doen om vegan te blijven?
    Ik eet al veel fruit en noten en ala vegetarier geen vleesvervangers( die vind ik onzin) maar vegan volhouden is erg lastig. Miss een tip?

  3. Ik denk dat veel mensen jaloers zullen zijn op je gewichtsverlies 🙂

    Wat betreft je gewicht, je lichaam heeft een natuurlijk gewicht en door volwaardig plantaardig te eten zul je dat gewicht in principe vanzelf bereiken. Belangrijk is dat je nooit honger moet hebben, dus altijd eten als je trek hebt.

    Verder kun je kiezen voor voeding dat rijk is aan calorieën zoals noten en avocado. Verwerk dit rijkelijk in je maaltijden. Groenten bevatten de meeste voedingsstoffen van alle voeding op aarde, maar ook de minste calorieën.

    Als je graag wilt aankomen zul je meer calorieën moeten binnenkrijgen dan je verbrandt, dus nogmaals eet veel calorierijke (maar wel volwaardig plantaardige) voeding. Peulvruchten als bonen en spreads als hummus zijn ook goede opties!

    Bottom line is dat je je goed moet voelen. Dus ga vooral op je gevoel af.

    Wil je vegan volhouden? Doe het dan vanuit de juiste intentie. Waarom wil je vegan eten? Als je dat helder hebt voor jezelf kun je het veel makkelijker ‘volhouden’ en trek je de mening van anderen ook veel minder aan.

    Succes!

  4. planten worden ook niet overal bio geteeld . gevolg . met bio en iedereen veggi is er geen eten voor eten voor iedereen.

    • Vee neemt veel meer ruimt in de slag dan ‘veggie’. Met een grote afname van het vee en al het land dat nu wordt gebruikt voor het voor van het vee is genoeg ruimte op een milieubewuste manier veggies te verbouwen. Daarbij scheelt het ook veel water. Per kilo rundvlees is bijvoorbeeld zo’n 15000 liter water nodig. Voor groentes veel minder!

      Tip om te kijken ‘cowspiracy’ documentaire. Deze heeft mij overgehaald

  5. Door jodium gebrek, struma, moet ik elke dag vier volkoren boterhammen eten, bereid met bakkerszout: dan zit ik op 100 microgram jodium. Totaal heb je 150 nodig. Dat zit in witte vis o.a.
    Soja werkt jodium tegen.
    Hoe krijg ik genoeg jodium binnen zonder kip en vis elke week met een vegandieet??
    Ben venieuwd naar reactie.

    • De WHO heeft de maximale inname gezet op 1000 microgram per dag. Zoals CARRYONE zegt zijn zeegroenten een goede bron van jodium (denk aan norivellen, zeekraal, lamsoor, spirulina etc.), deze bevatten namelijk het meeste jodium. Andere goede bronnen zijn:

      – avocado’s
      – olijven
      – noten
      – asperges
      – spinazie

      Let wel op dat je ook teveel jodium kunt binnenkrijgen. Voor meer info check ook dit filmpje: https://nutritionfacts.org/video/avoiding-iodine-deficiency-2/

  6. Ik ben 26 jaar vegetarier. Graag wil ik vegan gaan eten. Echter moet ik rond komen van een minimum inkomen. Zaken als avocado,s en noten laat ik liggen i.v.m. de prijs. Zo zijn er tal van zaken die enorm prijzig zijn.
    Hou je bij het samenstellen van de maaltijden ook rekening met bovengenoemde?

    • Het menu is niet persé samengesteld rekening houdend met prijs maar over het algemeen is de meeste plantaardige voeding goedkoper dan dierlijke voeding.

      Zeker als je de bulk, zoals granen en peulvruchten, haalt bij een toko of Turkse winkel en verder slim winkelt.

      Meer tips over vegan eten op een budget lees je in dit artikel:

      https://www.veganrevolutie.nl/vegan-eten-klein-budget/

  7. Ik zou graag vegan eten maar met een druk sociaal leven en ver weg van een grote stad lijkt dit toch onmogelijk. Ik heb inmiddels naar bijna 100 menu kaarten gekeken van restaurants in de buurt, geen vegan…! Jammer!! Dus eet ik nog steeds af en toe zuivelproducten. Veganistisch eten lijkt hier voor mij toch echt (nog) onmogelijk. Ik hoop dat dat snel veranderd!!

    • Vegan eten buitenshuis kan inderdaad nog een uitdaging zijn in Nederland. Wat dat betreft lopen we nog mijlenver achter ten opzichte van andere landen. Stugge Nederlanders? 😛 Dit artikel helpt wellicht: https://www.veganrevolutie.nl/vegan-en-uit-eten/

      En thuis kun je natuurlijk prima en vrij gemakkelijk veganistisch eten, desnoods met kleine stapjes. Het draait niet om perfectie maar om intentie dus probeer je lifestyle langzaam aan te passen totdat het vanzelf een automatisme is geworden. Succes!

  8. Als je vegetarisch eet, help je dan ook al niet wat? Ik hou voorbeeld enorm van geitekaas en andere kazen… Als ik dit artikel lees, kan ik volledig volgen in de redenen waarom veganistisch worden. Maar anderzijds voel ik me wel schuldig als ik verder eieren gebruik, kaas eet…

    • Dan help je zeker al Karla. Zelf ben ik ook als vegetariër begonnen en heb ik de transitie naar vegan langzaam ingezet. Uiteindelijk is vegan meer dan het volgen van wat regels. Vegan is een lifestyle die draait om bewust leven waarbij je probeert de beste keuze te maken gezien de omstandigheden.

      Het gaat om intentie en niet perfectie.

      Dat gezegd hebbende zijn veel mensen vegetariër vanwege het dierenleed terwijl er vaak net zoveel bloed kleeft aan kaas, eieren en andere zuivel. Dit is wel iets dat je je moet realiseren en evt. zul je jouw waardes hierop moeten aanpassen.

      Uiteindelijk hoeft vegan niet moeilijk te zijn, zolang je het maar in je eigen tempo volgt en je niet te hard bent voor jezelf. Succes!

Laat een reactie achter